Bateweg (reconstructie)

 

Actuele toelichting, stand van zaken m.b.t. de Bateweg

De start van de werkzaamheden is nu volgens de laatste planning eind Q3. Liander is dan klaar met de verzwaring van kabels en leidingen. Uiteraard zorgt de gemeente tijdig voor een ‘Routeplanning van werkzaamheden en bereikbaarheid’. Het definitieve ontwerp (DO) is op de Themamarkt ( 29 mei jl.) gepresenteerd. Ten opzichte van het VO is er weinig veranderd. Grotendeels is het plan na alle gespreksrondes acceptabel, maar de ‘Bottleneck’ blijft zowel  letterlijk als figuurlijk het versmalde deel tussen de huisnummers Bateweg  22 en 50. Ten einde de doorstroming voor het snelverkeer te verbeteren is uiteindelijk gekozen om aan de westkant de stoep te versmallen en aan de oostkant een uitstapstrook van 40 cm te realiseren. De voordelen zijn een betere doorstroming ter plekke en parkeren aan beide zijden van de weg blijft mogelijk. De betere doorstroming op dit punt wordt overigens te niet gedaan door het volgende knelpunt en dat is de aansluiting op de N446. De voetganger is de verliezer in dit keuze proces, een smalle uitstapstrook en een versmald trottoir zijn het resultaat van deze keuze en meer oversteken is noodzakelijk om  zijn of haar weg te vervolgen. Ook voor de vele fietsers wordt de Bateweg er niet veiliger op. De meningen over deze keuzes zijn verdeeld, mede door de ontwikkeling van de Karperhof en de gekozen verkeersontsluiting (meer details vind je bij dit project)..